7. Şükür ve küfür

hâzâ min fadli rabbiy
"Bu Rabbimin lütfundandır,
şükür mü edeceğim, küfür mü
diye beni sınamak için..."


Küfür genellikle imanın tersi olarak bilinir. Halbuki Kuran dilinde hem iman hem de şükür kelimelerinin zıddıdır. Söz konusu ayet Neml suresinde geçiyor. Yorumlarda açıklandığı gibi, cinlere ve rüzgara bile hükmeden, hem nebi hem melik olan Hz Suleyman'ın sözü.

Küfür kelimesinin bu anlamına işaret eden birkaç ayet:

76:3 Kuşkusuz biz ona yolu gösterdik; ister şâkir (şükreden) olsun, ister kefûr (nankör).

2:152 O halde beni anın, ben de sizi anayım. Bana şükredin, küfür (nankörlük) etmeyin.

14:7 Rabbiniz şöyle bildirmişti: Şükrederseniz elbette artırırım ve küfür (nankörlük) ederseniz hiç şüphesiz azabım çok şiddetlidir.

https://maeyler.github.io/Kuran/frames.html#v=27:40&r=$kr
https://maeyler.github.io/Kuran/frames.html#r=kfr&r=$kr


Yorumlar

  1. Neml Suresi (27-40): Kitaptan bilgisi olan biri, “Ben onu, gözünü kapayıp açmadan önce sana getiririm” dedi. Süleyman, tahtı yanında yerleşmiş hâlde görünce şöyle dedi: “Bu, şükür mü, yoksa nankörlük mü edeceğim diye beni denemek için, Rabbimin bana bir lütfudur. Kim şükrederse ancak kendisi için şükretmiş olur. Kim de nankörlük ederse (bilsin ki) Rabbim her bakımdan sınırsız zengindir, cömerttir.”

    Ayet bu ifadeyi Süleyman aleyhisselâmın bir sözü olarak zikrediyor. Süleyman AS, kendinden önce ve sonra, başka hiç kimseye ona verildiği kadar mülk verilmeyen bir peygamberdir. Rabbi onu eşsiz bir hükümdar yapmış; kuşları, rüzgârı, havayı, hatta cinleri bile ona musahhar kılmıştır. “Bana, benden başka hiç kimsede olmayan bir mülk ver” diye dua eden Süleyman’a, ‘hâzâ’ diyeceği hesapsız bir mülk verilmiştir. O da nimetin nereden geldiğini idrak, teslim ve şükür ediyor.

    YanıtlaSil
  2. İbrahim Suresi (14:7) Hani Rabbiniz şöyle duyurmuştu: "Andolsun, eğer şükrederseniz elbette size nimetimi artırırım. Eğer nankörlük ederseniz hiç şüphesiz azabım çok şiddetlidir."

    Zmer Suresi (39:7) Eğer inkâr ederseniz, şüphe yok ki Allah'ın size ihtiyacı yoktur. Bununla beraber kulları hesabına küfre razı olmaz. Eğer şükrederseniz sizin hesabınıza ona razı olur. Hiçbir günahkar da diğerinin günahını çekecek değildir. Sonra dönüşünüz, Rabbinizedir. O vakit, O size bütün yaptıklarınızı haber verecektir. Çünkü O, bütün kalplerin özünü bilir.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder