Bismillah her hayrın başıdır

1441 hicri yılının Ramazan ayı bu gece başlıyor, mübarek olsun, bereketi ile gelsin...

innehû min suleymâne veinnehû bi-smi-llâhi-rrahmâni-rrahîmi

"Bismillah her hayrın başıdır" diyerek her gün kısa bir ders yapalım inşaallah... ilk konu bismillah, sonu da elhamdulillah olsun.

bi-smi-llâhi-rrahmâni-rrahîmi

bismillâh (Allah'ın adı ile) Kuran'da üç yerde geçiyor.

* üç kelimeden yapılmış: bi + ismi + allâhi
* son iki kelime hemzesiz elif ile başladığı için, öncekilerle kaynaşır
* "a" üzerindeki şapka inceltme değil, uzatma işaretidir
* en sondaki "i" sesi okunmaz


1. İlk ayet Yüce Kitabımızın ilk satırı:

bismillâhir-rahmânir-rahîm
Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla




2. Büyük bir nebinin sözleri ile, önemli bir bir işe girişirken besmele çekiliyor. Bir asansörün düğmesine basarken, arabanın motorunu çalıştırırken, hep bu sözü söyleyip bu anlamı düşünürüm: Yürüten de O, durduran da O. Asansörü de, arabayı da, beni de, seni de, evreni de...

11:41 veqâle-rkebû fîhâ bismillâhi mecrâhâ vemursâhâ
"Binin ona, gitmesi de durması da Allah'ın adıyladır" dedi

Tefsirine bakınca, bunun teslimiyet olduğunu anladım. Evet, Hz. Nûh geminin ve içindekilerinin selâmete ulaşacağından emin çünkü yaptığı gemiyi tarif eden ve yapımı sırasında gözeten Allah, tüm kainatın sahibi. Selâmet ancak O'na teslim ile.


3. Bu da başka bir nebinin hikayesi:

27:30 innehû min suleymâne 
veinnehû bismillâhir-rahmânir-rahîm
"(Mektup) Süleyman'dandır, bismillahirrahmânirrahîm diyor"

Hem melik (kıral), hem nebi. Aynı anda saltanat ve hikmet sahibi. Yıldızlara secde eden bir kavmin melikesine mektup yazıyor. Ayette, melikenin ağzından mektubun ilk satırı okunuyor. Yukarıdaki hat levhasına konu olmuş. Hem ayet yazılı, hem de besmele.




Bu videoyu kaydederken önce bismillah kelimesini aradım, yukarıdaki üç ayet çıktı. Sonra bismi aradım, hayret, aynı ayetler! Peki bismi rabbike ayetleri nerede?

Dikkatle bakınca şu ayrıntı ortaya çıktı:
* bismillah yazarken ilk kelime üç harfli: be-sin-mim
bismi rabbike yazarken fazladan bir elif var (4 yerde)
Asırlar boyu itina ile korunmuş bu ayrıntıyı da videoya kaydettim:

a0m0rajab.github.io/BahisQurani/finder

Iqra4 linki:  https://maeyler.github.io/Kuran/frames.html

Yorumlar

  1. "Bismillah her hayrın başıdır" sözü bize her hayırlı işe başlarken Allah'ın adıyla başlamamızı söylerken aynı zamanda *hep Bismillah diyebileceğimiz hayırlı işlere* başlamamızı da öğütlüyor. Bunun da ötesinde sadece sözle değil hayatımızın her alanında fiilen uygulamamız gerektiğini bize Kur'an öğretiyor, Acz ve Fakrımızla Kudret'i ve Rahmet'i sonsuz bir zata bağlanmanın verdiği gücü ifade ediyor. Kısacası kedinin ağzına "Miyav", insanın ağzına "Bismillah" yakışıyor. Sizin kısa ve öz olarak sunduğunuz bu dersler de bu intibahlara vesile oluyor, Allah razı olsun.

    YanıtlaSil
  2. Kur'an'dan kısa dersler niteliğinde bilgilendirmeler Ramazan ayımızı çok lezzetlendirdi. Allah razı olsun..

    YanıtlaSil
  3. Allah bu açıklamalardan daha fazla istifade etmek için bizlere anlama ve kavrama yeteneği versin hocam.

    YanıtlaSil
  4. Besmelenin imlâsı iki noktada özellik göstermektedir. Bunların birincisi, besmelenin başındaki mahzuf bir “bedee” fiilinin “sıla”sı olan “b / ب “ ile “ism / اسم “ kelimesinin lafza-i celâle muzâf olduğu zaman aradaki elif hazfedilerek bitişik yazılmasıdır. Mânanın bilinmesi ve çok kullanılması sebebiyle kelimenin “bism / بسم “ şeklinde yazılmasında kıraat imamları ile kâtipler (küttâb) arasında icmâ meydana gelmiştir (Ebû Bekir es-Sûlî, s. 35). İkincisi ise “er-rahmân” kelimesindeki “mîm”den sonra elif yazılmamasıdır (الرحمن). Rahmân kelimesinin sadece Allah’a has olarak kullanılması, diğer bir deyişle bu mânada mâlum ve mâruf oluşu yanında çok tekrar edilmesinden (kesret-i isti‘mâl) dolayı bu şekilde yazılmasında yine icmâ meydana geldiği kabul edilmektedir (a.g.e., s. 36; daha geniş bilgi için bk. Mekkî b. Ebû Tâlib, I, 64-67; Muhyiddin ed-Dervîş, I, 8-12) (“rahmân”ın elifle yazılmasına istisnaî bir örnek için bk. 5).
    https://islamansiklopedisi.org.tr/besmele

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. "bismi" ve "rahmân" kelimelerinde elifin gizlenmesi insanlara kalmış bir karar olsaydı, iki türlü de yazılabilirdi. Halbuki dünyanın her yerindeki mushaflarda bu elifler kesinlikle gizlenir, çünkü ilahi korunma altındadır. Her konuda ihtilaf çıkaran insanoğlunun burada nasıl icmaya ulaştığını çok merak ediyorum.

      Sil

Yorum Gönder